9 feb. 2009

...Meningen med livet

Sonen går sista året på gymnasiet. Industriteknisk linje d v s han är mer praktisk än teoretiskt lagd. Ibland (som idag) har han uppenbara problem när han ska utföra sina läxor och det kan jag förstå.
Att besvara frågan, meningen med livet är nog så svårt. Inte bara för att han inte är någon teoretiker utan för att han bara är 19 år och nyss påbörjat sitt liv.
Inte ens jag kan besvara den frågan och jag är ju inte direkt purung.

Jag försökte agera bollplank och leda in hans tankar i några specifika banor. Vad är viktigt här i livet? Vad ska man göra under sin livstid? Vad bör man tänka på?
Det gick så där måste jag säga, fast det är klart vi har ju inte riktigt samma svar på ovanstående frågor han och jag. Av "32-årsskillnads"- själ.

Det blev till slut några nedtecknade rader att lämna in till skolan. Jag ska inte avslöja vilket som var hans mening med livet den får han behålla själv men frågan fick mig att börja grubbla. Vad är min mening med livet?
Jag tror svaret är att trivas med mig själv, ha roligt och njuta. Det låter ju rätt bra i alla fall. Har jag lyckats? Nja.... jag jobbar på det...hmm jag jobbar på det......


Inga kommentarer: