6 nov. 2008

....jag står redan i kön.......


Den 27 februari ska den ha premiär. Filmen som antagligen inte kan leva upp till bokens framgång. Men jag tänker ändå se den. Jag bara måste se den. Expressen har en trailer som i och för sig inte visar mycket men som ändå ger mersmak.

Jag har läst Stieg Larssons böcker med en otrolig läsglädje. Ett bra språk, en bra intrig och otroligt verklighetstroget. Till och med jag, cynisk som tusan, tror på det jag läser i hans böcker. Förtrollande.

Så nog ska jag köa till premiären av "Män som hatar kvinnor", bara för att antagligen bli gruvligt besviken. Filmer är sällan så bra som böckerna, ända undantaget jag stött på är "Forrest Gump" (boken var värdelös, filmen otroligt bra).

Stieg som gick bort alldeles för tidigt (jag vill läsa fler böcker av honom) visade på ett otroligt författarskap. Varför fick han inte tid att skriva mer?

Allt som är bra försvinner i förtid, kvar blir det som ingen skulle sakna. Vad är meningen med det?

Inga kommentarer: