24 sep. 2010

Alla gator i Örebro



I går var jag på jobbutbildning i Örebro. Resan dit gick ju ganska bra förutom att den bussanslutning från tåget som jag skulle ta inte existerade längre. Det fick bli en taxi till Scandic hotell där utbildningen skulle vara. Dagen förflöt ganska bra med god mat.
När jag sen skulle hem frågade jag på hotellet om vägen till busshållplatsen för att ta mig till järnvägsstationen. Jag fick en skriftlig beskrivning och gick, när vi slutat, efter den men hittade ingen hållplats. En ung man upplyste mig om att hållplatsen var flera kvarter bort. Jag skyndade mig så mycket jag kunde bort till den plats där jag skulle hitta bussen. När jag hade 50 meter kvar såg jag bakdelen på bussen försvinna iväg.

Nästa buss som gick skulle inte gå förbi järnvägsstationen men jag tog den ihopp om att komma i dess närhet i alla fall. Frågade chauffören var jag skulle gå av för att vara närmast stationen.

Klev av på ett torg med en stadskarta i handen, tack du trevliga busschaufför du kan ju inte hjälpa att jag inte kan läsa en karta, hittade kungsgatan som jag skulle gå för att komma till stationen.

Sen..... gick jag .....och gick jag.....och gick jag.....på alla gator i hela Örebro.....till slut kom det någon jag kunde fråga om vägen. - ska du till södra eller centralstationen?
- jag ska till centralen, sa jag.
- det är åt andra hållet......................Jösses jag hade gått kungsgatan åt fel håll.
- men södra stationen ligger inte så långt härifrån, sa den trevliga damen.
Så jag satsade på den. Med långa benet före nådde jag södran, bara för att se rumpan på tåget jag borde ha varit med på.

Löste en ny biljett i den blå automaten och hoppades på att det skulle gå fler tåg. Fick oväntad hjälp av en tjej med datorn under armen. Hon hjälpte mig hitta tider och byten.
Klev på nästa tåg bara för att få reda på att jag egentligen inte fick åka på det tåget med den biljetten. Biljetten gällde bara på SJ och det här tåget kördes av tågkompaniet.
Hur f-n skulle jag veta det. Men den snälla biljettkollaren lät mig åka med till Hallsberg ändå....tack. Jag hade hemlängtan nu.

I Hallsberg var nästa tåg ett x2000.....Attans där gäller nog inte min biljett tänkte jag, men jag orkade inte vänta. Klev på tåget och tänkte det får gå som det går. Jag hade tur.... ingen kollade min biljett.

Efter många avvägar kom jag tillslut hem.

Jag tror jag ska hålla mig borta från Örebro. Det var inte första gången det var strul med resa dit, det var tredje gången. Tredje gången gillt..... Nästa gång tar jag bilen.

.

Inga kommentarer: