27 feb. 2009

....Inga bantningsdieter hjälper


Man har i USA gjort en stor studie över bantningsdieter och konstaterat att alla är lika odugliga. Tyvärr var inte alla metoder med, LCHF togs inte upp och den diet som man jämförde med Atkins innehöll mer än nio gånger så mycket kolhydrater. Läs mer om studien här.

Aktuellt tog upp studien i sitt program (kan ses här 17min in i programet). Man belyser bl a hur man tjänar pengar på folk som mår dåligt av sin övervikt.

Stephan Rössner, professor hälsoinriktad beetendeforskare, säger: Ät mindre och spring mer. Han förordar dessutom Livsmedelsverkets råd om fettsnål kost.

Min fråga är då. Hur i h-vetet ska jag utan fett i maten kunna äta mindre utan att krypa på väggarna av hunger och hur i h-vete ska jag då dessutom orka springa mer???????

Jag kan hålla med om att, för att gå ner i vikt måste jag lära mig äta mindre portioner och hur gör jag då det enklast. Jo, genom att minska kolhydratintaget till nästan ingenting, tillsätta mer protein och fett för att hålla mig mätt. Som bonus slipper jag också känna behovet att stoppa i mig snabb enerig i form av godis och mackor. Det funkar, det vet jag.

Jag är inte villig att späka mig med dessa dieter som förordar mat jag blir hungrig av efter ett par timmar. Jag har en vansinnig skräck för att gå hungrig och äter därför många gånger i förebyggande syfte. Jag håller nu på att lära mig att jag inte behöver det med LCHF-kosten. Jag blir helt enkelt inte hungrig efter ett par timmar längre.

På jobbet är vi flest kvinnor. Efter nyår startade den stora bantningshysterin. Metoderna är många. Resultaten fler.
Vi är två som har anammat LCHF. Vi två är nöjda och glad även när det närmar sig lunchtid. Resten har blodsocker fall och kan inte prata annat än mat den sista timmen innan lunch.

Dessa personer motiverar mig ännu mer att fortsätta med LCHF.

Mina vänner mår bättre också. De slipper numera bli utsatta för mina blodsockerfall och det är inte mer än rätt. Man ska vara rädd om sina vänner. Speciellt de som blivit hårt prövade av mina humörsvängningar och ändå stannat kvar.

Inga kommentarer: