22 jan. 2009

...Torsdagslediga tankar


F-n vad roligt det är att vara lärare. Nu menar jag förstås ridlärare. Jag hade lektion i går med en ny elev och det är så roligt och givande. Jag får en riktig kick av det.

Jag var på väg in i lärarutbildningen, en gång för länge sedan. Idag är jag glad att jag inte utbildade mig till lärare inom skolan. Jag skulle säkert särskilja eleverna, till förmån för de motiverade och nackdel för de omotiverade. 
För det är ju det som är så fantastiskt med att vara ridlärare. De eleverna älskar det de gör.

Varför älskar inte våra barn skolan och kunskapen. Var/När försvinner motivationen?
Inte i årskurs ett i alla fall. 
Vi har väl alla sett och hört förstaklassare som bara äääälskar sin fröken (oftast är det en fröken av någon konstig anledning). Bara läääängtar efter att lära sig läsa, skriva och räkna.
Var går det fel? Varför försvinner den underbara kraften som  driver förstaklassaren? Är det bara skolans fel? Eller har vi föräldrar ett finger med i spelet också? Hur pratar vi själva om skolan,  när våra barn hör? Med inspirerande ord eller drar vi bara upp det negativa vi upplevde?
Många frågor blev det. Ska nog fundera vidare på det här under min lediga dag, det är i alla fall bara grått och tråkigt ute.

Inga kommentarer: