29 jan. 2009

..En snålmånad till, suck


Fick inget bostadsbidrag den här månaden, ringde försäkringskassan. "Just nu är det många som ringer, du har nummer 136 kön". Jag måste ha hört fel! 
Men nej, nästa gång lät det "du har nummer 128 i kön". Wow tänkte jag, dagen är uppbokad. I telefonen. Men då kom en liten röst in och talade om att "just nu är vi 65 medarbetare som svarar på era frågor". 
Okey, då ska det väl rulla på tänkte jag och det gjorde det. Väntade bara ca 10 minuter.

När jag fick en verklig människa på tråden frågade jag varför mitt bostadsbidrag inte kommit. 
Vi fick in din ansökan den 15 dec så den handläggs inte förän vecka 7, var svaret. 
??? Varför först då, undrade jag??? 
Vi har 8 veckors handläggningstid, det står på vår hemsida. 
Jaha och hur ska jag veta att jag ska leta där då, frågade jag?
Det vet alla, var svaret.
Inte jag!!!! När får jag pengarna då???
Det kan jag inte svara på.
Nähä. Det var ju tråkigt. Tror du jag kan säga det samma till de som ska ha betalt av mig?
Det vet jag inte, det bara är så.
Ja ja, okey. Adjö

När man får ut papper om att det är dax att söka bostadsbidrag igen, står det att man måste söka före den sista december. Eftersom jag tydligen är korkad tror jag ju att om  jag söker före det datumet så kommer mitt bostadsbidrag att rulla på som vanligt.
Ha ha, blåst som vanligt. Jag ska ju naturligtvis inte läsa det pappret. Jag ska naturligtvis veta att jag ska gå in på försäkringskassans hemsida, leta ibland  en massa länkar tills jag hittar en som handlar om handläggningstider. Annars får jag skylla mig själv.
Förseningskassan i ett nötskal, hepp.

Inga kommentarer: