17 nov. 2008


I går hade vi tävlingar. Jag anordnade en liten tävling för mina ridelever. Det var 6 startande. Det var en kombinationstävling i dressyr och hopp.
Jag vet inte vem som tyckte det var roligast. Jag eller mina elever.

Tankarna vandrar naturligtvis tillbaka ett och ett halvt år, till den dagen vi startade lektionerna.
En fjording, en fd travhäst, en islandshäst och en ponny. Det var en salig blandning. Senare tillkom ytterligare två islandshästar och en ponny. De enda som hade erfarenhet att över huvud taget gå lektion på ett fyrkantspår var fjordningen och ponnyn. Ponnyn var och är en erfaren dressyrponny.
Vi hade så roligt när vi försökte vänja travhästen vid alla svängarna. Sex steg och så var hela långsidan klar för honom, inte lätt att hinna göra något vettigt då inte. När vi skulle försöka lära honom vad galopp var, de långa benen for åt alla håll. Han förstod noll av att behöva ta det lugnt och hinna svänga alla svängar han skulle göra. Igår gick han ett dressyrprogram med galopp på volt! Jag var såååå imponerad. Att efter 14 år på travbanan, med glatt humör skola om sig till dressyrhäst det är imponerande.

Dagen avslutades med varm soppa och smörgås. Det smakade underbart efter att ha stått ute i kylan (det snöade t o m lite). Alla var nöjda och glada.

Sådana dagar känns som ett smycke att förvara i sitt inre.

Inga kommentarer: