11 nov. 2008

....Det kontantlösa samhällets våndor......


Nu för tiden är vi kontantlösa. Vi betalar med kort eller med telefonen och det är bra tycker jag.
Kan det hjälpa till att förhindra rån i butiker mm så betalar jag gärna med kort. Jag skulle själv inte vilja vara i den situationen. Det är oftast yngre som får jobba kvällar i butiker och bli utsatta för rånrisken. Att bli utsatt för rån med hot om att förlora livet eller bli gravt skadad måste vara ett trauma som lever med dig resten av livet, om det finns någon fortsättning. Det händer ju att rånoffer förlorar sitt liv för småsummor. Så jag betalar gärna med kort om det kan hjälpa.

Men..............Det finns ett aber med det kontantlösa samhället. Jag var i Norrköping i helgen, på ett stort köpcentra, då jag kände att jag måste göra något åt mina behov. Efter lite detektivarbete hittade jag skylten, toalett. Rusade in....Nu var det bråttom.....5 Kr.....Attans, jag behövde en femkrona för att komma in. Rotade runt i fickor och plånbok. Hmmm.....hade bara plastkort och en hundring.
Rusar ut för att finna närmaste kassa. Ville växla till mig en 5:a. Kunde just då betalt hur mycket som helst för en 5:a, kanske till och med hundra spänn, kanske.
Kö vid kassan..............väl framme.
- Kan jag får växla till mej en 5:a?
- Nej, vi växlar inte här!!
- Men, jag behöver en 5:a till toaletten, det är kris. Snälla
- Nej, du får gå till pressbyrån där borta, de växlar.
- Men kan jag inte få växla, bara den här gången, snälla det är kris.
- Nej, hur skulle det se ut om jag lät alla växla, jag skulle inte ha någon växel kvar till mina kunder.
- Betalar inte de med kort?

Jag fick en femma av en snäll medmänniska och dagen var räddad. Tack

Nu funderar jag. Varför är våra allmänna toaletter så gammalmodiga. Jag vill kunna betala mina besök med kort. Eller varför inte med ett sms, som man kan göra på bussen.
Hallå.....ni som har hand om allmänna toaletter. Häng med i tiden för tusan och låt mig skicka ett sms att jag vill kissa.....

Inga kommentarer: