19 sep. 2008

....fy f-n vad jag är bra!!!...


Äntligen, jag lyckades äntligen knäcka koden. HTML-koden alltså. Jag har i flera dagar trasslat med att få in html-koden för bloggtoppen på min sida. Äntligen sitter den där. Det var lättare än jag trodde när man väl hittade rätt plats.

Jag anser mig själv som rätt slängd i det här med data. Jag har ju ändå fuskat i datahantering sedan 1983 och lite har man ju snappat upp.

För att bli lite nostalgisk så minns jag när man första gången kunde flytta text i ett dokument....wow .... det var en revolutionerande funktion då. Man jobbade i DOS med bara kortkommandon, datorn hette ABC 800.
Med tanke på vad man har varit med om vad gäller datorhantering verkar det som man är ca 150 år vid det här laget. Det är otroligt vad fort utvecklingen har gått, för jag är ju bara en tredjedel av den åldern.... som tur är.... : o)

Den första datorn jag såg i verkligheten var 6x4x2 meter och hade betydligt mindre minneskapacitet än vad min kuvertstora dator idag har.

Luxor ABC800
ABC800 var den första i 800 serien och kom 1981. Datorn har vissa likheter med ABC80 och har cpu-enheten ihopbyggd med tangentbordet. "Och den har snygg design" tykte Mikrodatorn i ett test då datorn testades för första gången i mars 1981.

Datorn har en Z80 med 3MHz och 32 kilobyte RAM, 32 kilobyte ROM med basictolk, dos och option prom. Man kunde välja versioner med 40/80 kolumer samt monokrom/färg grafik.

Inga kommentarer: